Dostęp do webinarów prowadzonych przez instruktorów terapii ręki, Anetę Giczewską i Wiolettę Bartkiewicz. Na webinarach poruszone zostały zagadnienia związane z rozwojem i usprawnianiem małej motoryki.
Webinary są przeznaczone głównie dla rodziców dzieci z problemami małej motoryki, ale zapraszamy także nauczycieli, pedagogów, terapeutów integracji sensorycznej i wszystkie osoby, które są zainteresowane tym tematem.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałem Wakacyjnej Szkoły Terapii Ręki.
- „Jak rozwija się ręka dziecka w pierwszym roku życia? Na co zwrócić uwagę i jak wspierać ten rozwój” Aneta Giczewska Fizjoterapeuta, pedagog specjalny
Ręka to z całą pewnością wysoce wyspecjalizowany narząd. Jej funkcje zaczynają kształtować się już w pierwszym roku życia.Z webinaru dowiesz się dlaczego tak ważne dla rozwoju małej motoryki jest leżenie na brzuszku, podpór i czworakowanie.
Kiedy zanika odruch chwytny i pojawia się świadome chwytanie, co oznacza manipulacja specyficzna i kiedy powinien pojawić się gest wskazywania.
Dowiesz się jakie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach w obszarze małej motoryki i funkcji rąk.
Dostaniesz także praktyczne wskazówki, co robić i w co się bawić aby wspomóc rozwój ręki w pierwszym roku życia i ułatwić dziecku zdobywanie kolejnych umiejętności motorycznych. - „Jak wspierać samoobsługę u dziecka” Wioletta Bartkiewicz psycholog, terapeuta SI”
Samoobsługa wyraża się głównie poprzez samodzielne jedzenie, picie, ubieranie się, kontrolowanie potrzeb fizjologicznych i utrzymywanie higieny osobistej. Na każdym kroku przy ubieraniu, samodzielnym jedzeniu wymagana jest sprawność w zakresie małej motoryki. Czy na pewno nie przeszkadzamy dziecku w naturalnym pędzie do bycia samodzielnym ? Czy czynności samoobsługowe są proste do osiągnięcia? Czy zmysły mają wpływ na to jak szybko dziecko osiąga samodzielność? Czy mogą przeszkadzać? Na te i na inne pytania odpowiadamy w poniższym materiale.
- „Mała motoryka w wieku przedszkolnym – w co się bawić, aby przygotować rękę do funkcji grafomotorycznych” Aneta Giczewska – Fizjoterapeuta, pedagog specjalny
Rozwój ręki i precyzyjnych czynności kształtuje się na bazie dużej motoryki, czyli wymaga dobrej kontroli posturalnej i w pełni ukształtowanych zdolności motorycznych jak siła, szybkość i wytrzymałość. Ruch to inwestycja, która procentuje przez całe życie. Dlatego istotne jest, aby wieku przedszkolnym dziecko zdobyło jak najwięcej umiejętności ruchowych oraz nabrało właściwych nawyków i postaw wobec aktywności ruchowej.
Zabawa ruchowa jest podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Siedzenie przy stoliku, uzupełnianie kart pracy i precyzyjne aktywności powinny być ograniczone do minimum zwłaszcza u młodszych dzieci.Z webinaru dowiesz się w jakim wieku powinny pojawić się poszczególne umiejętności motoryki dużej i małej. Poznasz wiele propozycji zabaw z wykorzystaniem naturalnych zabawek typu patyki, kamienie, piasek, woda.
- „Dobór liniatury do indywidualnych potrzeb dziecka” Wioletta Bartkiewicz psycholog, terapeuta SI
Sprawne pismo, czyli czytelne i w odpowiednim tempie, to nie tylko zasługa dobrego narzędzia pisarskiego. Olbrzymie znaczenie ma odpowiedni dobór liniatury i właściwe jej wprowadzanie. Jak zrobić to we właściwy sposób i na czym polega „uproszczenie liniatury” opowiemy w tym materiale.
Course Curriculum
Po-Wakacyjna szkoła terapii ręki | |||
Rozwój ręki w pierwszym roku życia | 01:30:00 | ||
Wspieranie rozwoju samoobsługi | 01:30:00 | ||
Rozwój małej motoryki w wieku przedszkolnym | 01:30:00 | ||
Dobór liniatury do indywidualnych potrzeb dziecka | 00:50:00 |